Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Procedura zgłoszeń wewnętrznych Nadleśnictwa Świebodzin

NIM PRZEŚLESZ INFORMACJĘ O NIEPRAWIDŁOWOŚCIACH, KONIECZNIE ZAPOZNAJ SIĘ Z PONIŻSZYMI INFORMACJAMI:

  1. Wdrożony w Nadleśnictwie system zgłaszania nieprawidłowości, umożliwia wszystkim uprawnionym osobom przekazanie informacji o ewentualnych naruszeniach prawa, procedur i standardów etycznych, w sposób bezpieczny i poufny, a także zapewnia ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym.
  2. Aby zgłosić nieprawidłowości i otrzymać status sygnalisty należy spełnić następujące warunki:
    1. być uprawnionym do przesłanie takiego zgłoszenia, tzn. być:
      • obecnym lub byłym pracownikiem Nadleśnictwa (niezależnie od formy umowy),
      • kandydatem do pracy, stażystą lub wolontariuszem,
      • przedsiębiorcą, członkiem organu osoby prawnej lub osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej.
    2. Naruszenie musi dotyczyć zakresu spraw wymienionych w art. 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz art. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
    3. Być przekonanym i mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz że informacja taka stanowi informację o nieprawidłowościach.
  3. Zgłaszający nie będzie podlegał również ochronie jeżeli zgłasza:
    1. informacje nieprawdziwe w złej wierze;
    2. informacje o naruszeniu prawa, które zostały już zgłoszone na postawie przepisów odrębnych (w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa);
    3. naruszenia godzące wyłącznie w prawa zgłaszającego;
    4. naruszenia następują wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego;
    5. naruszenia dot. ochrony informacji niejawnych;
    6. naruszenia dot. tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu;
    7. naruszenie z innych dziedzin prawa niewymienionych w § 3 ust. 2;
    8. informacje anonimowe z wyjątkiem art. 7 ust. 2 ustawy.
  4. Nadleśnictwo zapewnia prawidłowe przestrzegania praw sygnalistów tylko w przypadku zgłoszeń nieprawidłowości za pomocą kanałów, które zostały formalnie przyjęte i zatwierdzone.
  5. Zgłoszenie można przesłać za pomocą:
    1. zewnętrznej platformy (aplikacji Esignaller) do przyjmowania zgłoszeń sygnalistów, która zapewnia zachowanie poufności danych sygnalisty i innych osób m.in. tych których dotyczy zgłoszenie. Regulamin aplikacji Esignaller znajduje się na stronie www.esignaller.pl (zakładka „zarejestruj się” -> „dalej”) a także w bazie wiedzy na stronie www.esignaller.pl.
    2. Po dokonaniu zgłoszenia (na następnej stronie) otrzymasz potwierdzenie zgłoszenia (w formacie pdf – do pobrania) – nie zapisuj tego pliku na urządzeniu kontrolowanym przez inne osoby.
    3. Po dokonaniu zgłoszenia i utworzeniu PINu możesz śledzić jakie kroki zostały podjęte w związku ze zgłoszeniem (sprawdzaj swoje zgłoszenie systematycznie, ponieważ osoby upoważnione do podejmowania działań następczych mogą poprosić o dodatkowe informacje).
    4. PIN który tworzysz nie może być łatwy do odgadnięcia.
    5. PIN oraz link do zgłoszenia należy chronić przed osobami nieuprawnionymi.
    6. W potwierdzeniu zgłoszenia uzyskasz unikatowy link do swojego zgłoszenia.
    7. Po zaznaczeniu tego linku musisz wpisać utworzony PIN.
    8. Przed dokonaniem zgłoszenia sprawdź:
      • czy połączenie internetowe jest szyfrowane (sprawdź, czy ikona kłódki znajduje się w pasku przeglądarki);
      • czy przesyłane dokumenty (jeżeli takie będziesz chciał załączyć) nie zawierają metadanych, które mogą ujawnić Twoją tożsamość (zob. m.in. właściwość pliku).
    9. Link do formularza zgłoszenia: https://app.esignaller.pl/breach/report/DBDDCC7557DD0E0F74F5
    10. Zgłoszenia możesz również dokonać osobiście w siedzibie Nadleśnictwa Świebodzin, ul. Wojska Polskiego 3, 66-200 Świebodzin, w pomieszczeniu nr B 16 w dniach roboczych, w godzinach 8:00 - 14:00.
  6. Zgłaszający otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania. Informacje o podjętych działaniach i jego wynikach, Nadleśnictwo przekazuje do Sygnalisty bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia, zgodnie z przyjętym kanałem komunikacji.
  7. W przypadku ustalenia w wyniku analizy wstępnej lub w toku postępowania wyjaśniającego, że zgłaszający świadomie zatajał prawdę, działał w złej wierze, składał fałszywe zeznania – zgłaszający może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej, odszkodowawczej lub karnej. Odpowiedzialność porządkowa dotyczy tylko pracowników, a konsekwencje przewidziane są w Kodeksie pracy (łącznie z ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i w konsekwencji z rozwiązaniem umowy o pracę bez jej wypowiedzenia). Odpowiedzialność odszkodowawcza dotycząca zgłoszeń, w których w następstwie doszło do wystąpienia szkody finansowej Nadleśnictwa lub osobowej, regulowana jest przepisami powszechnie obowiązującymi. Odpowiedzialność karna dotyczy przypadków wskazanych w przepisach powszechnie obowiązujących i w ustawie implementującej Dyrektywę.
  8. Dane osobowe:
    1. Administratorem Pani/a danych osobowych jest Nadleśnictwo Świebodzin ul. Wojska Polskiego 3 , 66-200 Świebodzin adres e-mail: swiebodzin@zielonagora.lasy.gov.pl, tel. 68 3822001.
    2. We wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO, może Pan/Pani kontaktować się z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora inspektorem ochrony danych na adres e-mail: iod@comp-net.pl.
    3. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z weryfikacją, rozpatrzeniem zgłaszanych przypadków naruszeń prawa oraz podjęciem stosownych działań, na podstawie:
      • art. 6 ust. 1 lit. c RODO (realizując zadania ustawowe),
      • art. 6 ust. 1 lit. f w związku z ewentualnym dochodzeniem lub obroną przed roszczeniami oraz
      • art 9 ust. 1 lit a RODO - jeśli przekaże Pan/Pani, za wyraźną zgodę na przetwarzanie danych szczególnych kategorii, a także
      • art. 10 RODO (w przypadku przekazania informacji dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa).
    4. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
    5. Administrator zapewnia poufność Pani/a danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa) oraz podmiotom, którym administrator powierzył przetwarzanie danych w oparciu o stosowne umowy.
    6. Na zasadach określonych w RODO przysługuje Pani/u:
      1. prawo dostępu do treści swoich danych,
      2. prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym,
      3. prawo do ich usunięcia i/lub ograniczenia przetwarzania – przy czym prawo to przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania,
      4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Ponadto przysługuje Pani/u prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/a, że przetwarzanie Pani/a danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
    8. Podanie danych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia.
    9. Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
    10. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany tak, by efektem tego przetwarzania było podejmowanie zautomatyzowanych decyzji, w tym w formie profilowania.